Lianne & Kees ontdekken Azie

Autentieke belevenissen op het platteland en in het klooster

Ik begin mijn verhaal nog even in Bagan. Dat het mooi was hadden we al geschreven. Duizenden pagodes, een schitterend landschap en de rust die deze plek uitstraalde. Samen met de e-bike hadden we de omgeving bekeken en verschillende pagodes beklommen. Maar het kon nog overweldigender. De laatste avond hadden we een grotere pagode uitgezocht die een goed overzicht had over de andere pagodes. We kwamen nu nog hoger en het utzicht was daardoor echt adembenemend. Ik overdrijf niet als ik zeg dat we er beide kippenvel van kregen. Door de hoogte konden we heel ver kijken, totaan de bergen. Hier hebben we van de zonsondergang genoten. Om dit samen te ervaren is erg bijzonder...

De volgende dag vertrokken we met de bus naar Kalaw. De rit ging goed en aan het einde van de middag kwamen aan. We vonden een goed hostel met de naam " Golden Lily" inclusief een gezellig Frans stel. We zijn met zijn vieren uit eten geweest en hebben de diedaagse terkking geboekt bij het hostel. Vanuit Kalaw zou de tocht via verschillende autentieke dorpjes uiteindelijk eindigen bij het Inle Lake. We kregen een leuke gids die zelf was opgegroeid op het platteland en daardoor veel kennis had van allerlei planten, kruiden, zaden en lokale medicijnen. De eerste dag was het goed weer. We liepen aardig door en kregen tussen de middag Birmees eten bij een familie. Onderweg zagen we buffels, de lokale bevolking en uiteindelijk na wat klimmen kwamen bij een schitterend uitzichtpunt. Na zes uur lopen hadden we ons eerste logeeradres bereikt. We sliepen in een hutje bij een aardig gezin. Er werd op houtskool gekookt maar hadden de luxe dat er een kok meegekomen was van de organisatie die een fantastische maatlijd voor ons had bereid. Rijst met verschillende curries, salade, soort kroepoek en als toetje een koekje van honing en zaden. Het slapen in zo'n hutje was een hele belevenis. Ik heb gepraat met het gezin en ze waren erg blij met mijn verzameling proefmonsters. De volgende ochtend gingen we om zeven uur weer op pad met onze gids. Weer proefden we allerlei zaden en vruchten en we liepen deze dag meer door het platteland en de rijstvelden. In het eerste dorpje hadden we geluk dat er een lokale markt was. Hier kijk je je ogen uit. Na werderom weer een pittige loopdag kwamen we aan bij een klooster. Het was een speciaal klooster voor jonge monnikjes en de jongetjes waren bij aankomst allerlei spelletjes aan het doen. Een leuk gezicht. Buiten konden we voor het eerts douchen (lees een bakje koud water over je heen gooien). Fijn was het wel :-) Er waren veel honden en een lieve hond die onder de wonden zat begroette ons vrolijk. De gids vertelde dat hij was aangevallen door de wilde honden die snacht naar het klooster komen. Dit zijn een soort hyena's die ook zwarte vlekken op de rug hebben. Hij gaf tevens de tip om na 10 uur niet meer uit het klooster te gaan ( om bijvoorbeeld naar de buitenwc te gaan). Dit was te gevaarlijk. Die avond hebben we een spelletje gespeeld met ons groep en zijn toen in de grote slaapzaal naar bed gegaan. Het duurde niet lang voordat de wilde honden inderdaad kwamen en er ontstond een wild gevecht met gehuil en geblaf. Het was echt heel apart. Alsof we zo in een boek waren beland. Ik heb die nacht niet heel erg lekker geslapen, maar dat we de volgende dage wakker werden door het gezang van de monnikjes maakte veel goed. Ik was blij dat ook de gewonde hond nog in leven was. Hij had het koooster goed beschermd. De monnikjes zwaaiden ons de volgende dag uit en we vertrokken richting het Inle lake. De hele weg liepen er drie kloosterhonden vrolijk mee. Onderweg zagen we ook hele hoge bomen. Deze zijn blangrijk voor de mensen. Ze komen hier bidden of als ze ziek zijn. Het was weer een prachtige tocht waar we de lokale bevolking aan het werk zagen op het platteland. Eenmaal aangekomen bij het Inle Lake hebbben we gelunched en hebben we met de groep een tocht gemaakt over het meer dat omsingeld werd door de bergen. Het gaf een goed gevoel dat we hier helmaal zelf heen gelopen waren en dat je ook weet wat zich daar allemaal afspeelt in die omgeving. Op het meer zagen we mannen vissen op een speciale manier. Een been om mee te roeien en op het andere been staan en dan nog netten uitgooien :-) De trekking was echt geweldig en een hele bijzondere ervaring. Vandaag nemen we de nachtbus terug naar Yangon en daarna de bus naar Malamine. Daar zullen we de laatste dagen doorbrengen in Myanmar en dan de grens overgaan naar Thailand.

Carola

Wat een mooi verhaal weer! Goed om te lezen dat jullie zulke mooie en bijzondere belevenissen meemaken!
Hier lijkt het net herfst, het regent constant..
Liefs!

jantine

Prachtig Ik geniet helemaal mee!

Carola

Supermooie foto's ook!

Jan B

Nou Lianne en Kees,
prachtige verhalen, avontuurlijk en romatisch. Prettig land om te verblijven, Myanmar!
Geniet van de rest van jullie reis.
En blijf schrijven zodat we mee kunnen genieten.

Mieke

Wat een leuke tocht, al wandelend hebben jullie heel veel gezien!

Martin

Wat een geweldige tocht hebben jullie gemaakt! Jullie schrijven je belevenissen vol met details waardoor het erg leuk is jullie verslagen te lezen. Veel plezier samen tijdens jullie ontdekkingstocht.
Groetjes, Martin

Lennert

Tof, veel plezier nog!

Herma

Mooie foto's! Vooral die van de monnik in het raam.
Veel plezier! XXX herma

Annemiek

Wat een leuke dingen doen jullie! Fijn dat jullie steeds een hostel kunnen vinden. Gelukkig bevalt het eten. Geniet van alles!
Wat een mooie foto trouwens van jullie bij zonsondergang.