Lianne & Kees ontdekken Azie

Bali

We hadden eerder al afgesproken dat we Sylvia (festival vriendin) en wonende in bali op zouden zoeken. Toevallig was Sylvia op het vliegveld waardoor onze aankomst soepel verliep. Na een goede nachtrust bij Sylvia thuis (Ubud) zijn we op de scooter naar Sideman gegaan. Hier zijn mooie terassen rijstvelden. De weg naar Sideman was nogal druk en saai, maar de mooie rustige rijstvelden van Sideman vergoedde alles. Bij de rijstvelden hadden we een mooie homestay gevonden met een buitendouche tussen de hangplanten. Direct na aankomst zijn we naar een kleine tempel gegaan waar net een ceromonie plaatsvond. Er hing gezellige ontspannen sfeer en de mensen hadden zich mooi aangekleed. We konden zien hoe offers weg gebracht werden. Voor het avondeten met mooi uitzicht hebben we zelf een korte wandeling door de rijstvelden gemaakt. Dit was mooi, maar het was best lastig om zelf door het rijstveldendolhof te lopen. Daarom hebben we de volgende dag, na een nacht met veel tempelgebeden, een gids gehuurd die de doorgaande paden door het labyrint wel kende. Deze wandeling was erg mooi en we bleven foto's schieten. De groene rijstvelden met irrigatie kanalen lagen er prachtig gesitueerd bij en we zagen hoe de mensen er aan het werk waren. Na 5 uur wandelen hebben we onszelf afgekoeld in een zwembad bij een resort. Dit mini zwembadje had een mooi uitzicht over de groene velden. Na een late lunch was het tijd om te gaan, zodat we voor het donker terug in Ubud zouden zijn. We kozen voor een terugweg door de heuvels. Dit bleek een leukere route te zijn. We reden door rijstvelden, bossen, dorpjes en namen veel te stijle motorpaden naar beneden. Met invallende duisternis kwamen we aan in Ubud, waar Sylvia ons nog geholpen heeft bij het vinden van een homestay. Na nog een gezellig diner vielen we behoorlijk vermoeid in een diepe slaap. De volgende morgen tijdens het tosti ontbijt maakten we een plan voor de rest van de vakantie. We wilde het de laatste dagen wat rustiger aan doen en niet te veel meer reizen. Daarom besloten we om Java over te slaan en de rest van de vakantie op Bali te blijven. We zijn 4,5 nacht in Ubud gebleven. We hebben het kleine stadje bordenvol shops en toeristen bekeken. Ondanks het toeristisch aspect vonden we Ubud een gezellige stad. Vanuit Ubud hebben we nog een aantal activiteiten ondernomen. We hebben onder andere gefietst. De voornamelijk dalende route ging door rijstvelden en door kleine dorpjes. Tijdens de tocht hebben we een basisschool en een kampong (woonerf) bezocht. De mountainbike route eindigde bij een watertempel waar het grondwater duidelijk zichtbaar opborelde. De lokalen gebruiken het water om hun zonden weg te spoelen. Tijdens een van de avonden in Ubud zijn we naar een traditionele dansvoorstelling gegaan. Deze voorstelling bestond uit verschillende dansen. Sommige van deze dansen kwamen door overstrekte vingers, rare polsbewegingen en draaiende ogen enigszins macaber over, maar het was zeker bijzonder. Er werden mooie kostuums gedragen en er kwamen allerlei types voorbij zoals, koning, draak, danseressen en aap. We zaten vooraan en konden hierdoor alles goed zien. Het was een leuke ervaring. In Ubud hebben we onzelf ook nog verwend met een heerlijke massage. Eerder beschreef ik dat we 4,5 nacht in Ubud hebben geslapen. De halve nachtrust kwam op het conto van onze laatste tour vanuit Ubud. De wekker ging om 2 uur aangezien we een vulkaan voor zonsopkomst gingen beklimmen. We kozen, op aanraden van Sylvia, voor de Bratur vulkaan. Deze vulkaan is met meter niet de hoogste berg van Bali, maar het uizicht vanaf deze vulkaanis erg mooi. Na een autorit van een uur begonnen we aan de klim. De beklimming van de Bratur was in vergelijking met Low's peak een stuk eenvoudiger. Na 2 uur klimmen bereikten we voor zonsopkomst de top. We hadden uitzicht op het meer, vulkaan landschappen en de opkomende zon. De zon kwam precies op vanachter de 50km verder gelegen mt Rajani op Lombok. Na de zonsopkomst kookte onze privé gids eieren en bananen in één van de hete lucht kanalen van de geologisch active vulkaan. De vulkaan is nog altijd actief en er is regelmatig een uitbarsting. Gelukkig zorgde de vulkaan voor ons alleen voor een warm ontbijt. Na het ontbijt hebben we de kraterrand rondgelopen. Deze graat was soms smal en op een aantal plekken kwam warme lucht uit de grond. Het uitzicht was schitterend. Na een stoffige afdaling bereikten we om half 10 voldaan onze taxi. Vanaf de vulkaan zijn we met onze chauffeur verder gereisd naar onze laatste bestemming van onze reis: Pemuteran. Daar hadden we voor het eerst sinds Yagon een hotel van tevoren geboekt. Om de vakantie leuk af te sluiten hadden we gekozen voor een resort. Dit mooi gelegen hotel had 2 zwembaden met uitzicht over zee en een mooie tuin met veel bloemen. Ook onze slaap bungalow was mooi en we hebben hier heerlijk kunnen slapen. De eerste dag zijn we met scooter naar een ander resort met manage gereden. Dit resort ligt afgelegen in natuur en had een manege met 11 australische paarden. Lianne heeft hier twee uur gereden samen met de gids. Het is bijzonder om de natuur te ervaren vanaf een paardenrug. Er waren veel vogelsoorten in het park en ook herten, apen en eekhoorns. De gids vond het leuk om hard te gaan dus Lianne kwam thuis met spannende verhalen over harde galopsprongen. De zonsondergang aan de kust was zo mooi dat ze dit graag nog een keer met zijn tweeën wilde ervaren. En zo lag er alweer een tweede ritje in het verschiet.

Maar eerst hebben we de volgende dag een snorkeltour geboekt. Met een klein bootje voeren we naar een eiland waar we op 2 plekken gesnorkeld hebben. We hebben dankbaar gebruik gemaakt van een aanbod om een onderwatercamera te huren. Hierdoor konden we het mooie koraal en de ontelbare vissen die we zagen vastleggen. Veel vissen hadden we al eerder gezien en we zagen ook nog enkele nieuwe soorten waaronder grote vissen en een grote agressieve vis die ons aanviel. Onze gids vertelde later dat deze haar eieren beschermd en daarom zo reageert. Gelukkig zijn we niet gebeten. Het lidteken van de gids die met dezelfde vis ruzzie heeft gehad zag er niet zo fraai uit. Als nieuwling onderwater vond ik het vooral opvallend dat de vissen totaal niet bang voor mensen zijn. Je kan zonder probleem vlakbij de meeste vissen komen.

Met samen paardrijden, de laatste tour van de vakantie, kwam een wens van Lianne in vervuling. Natuurlijk wilde ik het met Lianne naast me goed voor de dag komen. Het lukte me echter niet om het draf ritme te pakken te krijgen. De schaterlachende gids was geduldig en niet veel later kreeg ik het ritme te pakken. Hoogtepunt van de tocht was de ondergaande zon langs het strand terwijlde paarden door de zee liepen. Dit was een schitterende afsluiting van de vakantie. Na een schemerrit op de scooter terug naar het hotel hebben we nog lekker langs het strand gegeten en een flesje wijn gedronken. De volgende dag moesten we nadat we het zwembad gedag hebben gezegd helaas uitchecken en aan de lange reis terug beginnen. Na een rit van 5 uur kwamen we aan op het vliegveld waar we meteen een rotiboy verorberd hebben. Iedere reiziger had ons verteld dat we geen tijd in Jakarta moesten besteden. Deze raad hebben we opgevolgd en hebben overnacht in een hotel ala F1 vlakbij het vliegveld. Deze bereikten we na lachwekkende onderhandelingen met de taxi-maffia. Na een tijdje vonden we een taxi voor een normaal tarief. Deze verdwaalde echter en vroeg extra geld als een soort verdwaal bonus? Hier heeft Lianne haarfijn verteld hoe het wel moest werken. Onze overstap van 8 uur in Guangzhou kreeg een verrassende wending. We gingen er al van uit dat we deze tijd op het niet inspirerende vliegveld door zouden moeten brengen. Bij aankomst werd ons verteld dat china soutern sinds kort een gratis dagvisa aanbied. De keuze tussen hotel of een metro dag kaart was snel gemaakt. Eerst hebben we een kleine tempel bezocht daarna hebben we een stuk door de winkelstraten gelopen. Tenslotte zijn we aan de voet van de Canton tower geweest. Deze hoge toren is verlicht in allerlei kleuren. Guangzhou was een gezelligste stad die we in deze bonustijd nog mooi hebben meegepakt. De mensen zijn vriendelijk, de stad oogt met vele parken en lanen gezellig. We hadden er wel langer willen blijven! Gelukkig zijn we met de (overvolle) metro op tijd bij het vliegveld gekomen. Nu was het helaas echt tijd geworden om naar huis te gaan.

Jany

Heerlijk afsluitende dagen dus. Welkom in ons kikkerlandje en succes met ' landen' ????