Lianne & Kees ontdekken Azie

Laatste dagen Myanmar

Vanaf Inle Lake wilden we naar Thailand. De enige gangbare grensovergang ligt een stuk zuidelijker bij Myawaddy. Onderweg naar het zuiden ligt Mawlamyine en Hpa-an. Hier hadden we goede verhalen over gehoord en besloten hier in één keer heen te gaan. Helaas was er geen rechtstreekse bus en werd ons aangeraden om via Yagon om te reizen. Naar Yangon kozen we voor de nachtbus. Na een hoop geslinger en gebobbel door de bergen konden we op de snelweg nog wel een beetje slapen. In Yagon waren we nog scherp genoeg om niet te veel te betalen voor de reis naar Mawlamyine. Na een erg rustig tempo op de snelweg volgde een racerit door het bochtig landschap. Hier hebben wel meer chauffeurs last van. In de loop van de middag kwamen we aan in Mawlamyine, waar we direct doorging naar het hostel. Eigenlijk is kippenhok een meer toepasselijke naam. De airco zoemde zacht en de 2 kippen gingen voor een middagdutje op hok. Mawlamyine is de derde stad van Myanmar en is gelegen aan een brede rivier dichtbij zee. Langs de oever is een stuk kade waar iedere avond een gezellige bbq is. We durfden het aan en lieten het ons smaken. De volgende dag zijn we naar een heuvel pagode gelopen. Verder was in deze arme en vieze stad niet veel interessants te zien. In de middag hebben we de stoute schoenen aangetrokken en een semi automatische motor gehuurd. Dit om de grootste liggende buddah van de wereld te gaan bekijken. Deze was nogal kitscherig, maar het was wel leuk om op de motor te zitten. Naar Hpa-an gingen we voor het eerst met de lokale bus. Een barrel met houten vloeren en openstaande deuren. Het landschap bij Hpa-an was erg mooi. Er zijn een aantal kleine en wat grotere heuvels gelegen op een vlakte. 's middags zijn we de rivier over gestoken en hebben na een flinke bui de heuvel naast de stad beklommen. Een mooi uitzicht vanaf daar! Aangezien we al vertrouwd waren op de motor hebben we deze de volgende ochtend vroeg weer gehuurd om het landschap verder te verkennen. De omgeving was erg mooi. Onderaan mt Zwegabin besloten we spontaan om deze te beklimmen. 722 meter hoog is niet veel, maar de trap naar de top is zeer stijl en het vochtige klimaat zorgde ervoor dat we onze shirts konden uitwringen. Bovenop was het uitzicht geweldig! We konden ver kijken en zagen dus ook de enorme middagbui aankomen. Gelukkig konden we op de top schuilen. Na bui en afdaling hebben we 's avonds handgemaakte friet op. Hpa-an was zeer de moeite waard! De reis naar de grens ging over een smalle bergpas in slechte conditie waardoor deze eenrichtingsverkeer is en om de dag van richting wisselt. Na het maken van wat fotos en het invullen van de gebruikelijke papieren konden we vlot de grens over. Aangekomen op het busstation zijn we meteen doorgegaan naar Chiang mai. Dit is een totaal andere wereld als myanmar. Je struikelt hier letterlijk over allerlei toeristische activiteiten en zon beetje alle zichzelf respecterende westelijke eetgelegenheid is hier vertegenwoordigd. Vandaag is een door natuur opgedrongen rustdag. Daarmee bedoelen we niet het weer mee ;-)

Annemiek

Dat jullie al zo'n verschil tussen die landen ervaren. Leuk om jullie belevenissen te lezen!

jan B

Hoi Lianne en Kees,
weer erg leuk jullie verhaal te lezen. Krijg ook zin om op reis te gaan en Birma klinkt erg leuk. Veel plezier in Thailand...
Groetjes, Jan

Carola

Hoi Kees en Lianne!

Mooie avonturen weer! Klinkt allemaal erg afwisselend. Dat met die hard rijdende busjes op de bochtige wegen herkennen we wel van Thailand..
Misschien was die bbq toch de boosdoener? Ik hoop in ieder geval dat jullie je alweer wat beter voelen.
Het was erg leuk om je gisteren even te spreken! Wij hebben gister de verjaardag van Annemiek en Naud gevierd, dat was erg gezellig!
Goede reis en veel plezier!
X

Lianne

Gelukkig zijn we beide weer aardig opgeknapt :-) hebben hier in chang mai weer goed , ook westers kunnen eten. Dus aangesterkt naar laos....zin in!