Lianne & Kees ontdekken Azie

Laos per boot en olifant

In Chang Mai misten we het pure Myanmar. We merkten onder andere dat we erg verwend waren met het weinige aantal toeristen tot dusver tijdens onze reis. Dit viel bij de Doi Suthep tempel een beetje tegen en we zijn snel op onze motor verder door het oerwoud gecrossed op weg naar een waterval. Die avond bebben we in een sfeervol restaurantant gegeten en sloten we onze twee dagen Chang mai en daarmee Thailand af. We waren door de rustdag en het Westerse eten weer aangesterkt en klaar voor een nieuw avontuur in Laos. De volgende dag werden we opgehaald door een minibusje die ons (via een tussenstop bij een Witte Tempel) naar de grens bracht. We zijn bij Huay Xai de grens overgegaan en kwamen per toeval onze volgende reisgsnoten tegen. Een stel uit Chili waar het gelijk erg goed mee klikte. We zijn die avond uit eten geweest en hebben samen plannen gemaakt voor een tweedaagse boottocht naar Luang Prabang. Tijdens deze tocht zou je ongeveer 6 uur per dag varen en savonds in een hostel overnachten. We voeren uiteindelijk over de zeer sterke stroom en door het prachtige landschap van rotsen, bergen en plaatselijke dorpjes. De spelende kinderen in de rivier zwaaiden vrolijk naar ons. Bij aankomst in het dorp vonden we een leuk hostel met uitzicht over de rivier. De tweede dag was het ook goed weer zodat we konden genieten van de tocht. Of even een dutje doen en dan wakker worden met aan alle kanten verschillende kleuren groen :-) Het was erg leuk om op deze manier te reizen en het landschap vanaf het water te zien. Luang Prabang was een erg leuk stadje en heeft ons in vele opzichten verrast. Je kreeg er door de gezellige aankleding en de leuke eettenjes aan het water ( met mooie zonsondergang :-) echt een vakantie gevoel. We vonden een bistro met erg luxe ontbijt, kraampjes met lekkere sapjes en ook sfeevolle barretjes met cocktails. Ik kan wel zeggen dat we het er goed van hebben genomen. Luang Prabang is ook de stad van het geloof. Er zijn verschillende kloosters en tempels, waaronder de oudste uit 1560. Waneer je in de ochtend en avond door de straatjes heen loopt dan hoor je gezang van de monnikken. Het stadje straalt rust uit en de bijzondere huizen hadden iets koloniaals. We hadden van tevoren niet bedacht dat we hier 5 nachten zouden blijven, maar het was zeker de moeite waard. Zo hebben we de eerste dagen tijd doorgebracht met Claudia en Thomas. We zijn samen onder andere naar de Kang Si waterval geweest. Vanwege de regen van de afgelopen dagen (een halve dag en aantal keren savonds) was deze waterval nog krachtiger en buiten de oevers getreden. Erg bijzonder om te zien. Helaas konden we hierdoor niet zwemmen, al heeft Kees wel een stoere poging gedaan. We zijn die dag nog naar een berenopvang centrum geweest en hebben savond de Laos Cocktails uitgeprobeerd. Een andere bijzondere ervaring hadden we met zijn tweeen en de olifanten. Omdat we wilden dat de dieren ook echt goed werden verzorgd, hadden we van te voren op internet gekeken en ons laten informeren. We vonden een prima sanctuary waar ze ook de lokale bevolking hielpen en hun leerden goed om te gaan met de natuur. Het resort was gelegen op een mooie plek aan het water. Mijn eerste aanraking met de olifant was al geweldig. Een ruwe huid met prachtige lieve ogen met grote wimpers. Even later maakten we kennis met onze olifant, waarmee we een tocht door de bossen zouden maken. Hij was eigenwijs en had nog een hele bos eten meegenomen. De gids maakte veel geluiden, maar de olifant luisterde vooral toen hij zijn voeten zachtjes tegen de oren bewoog. Evenlater mocht ik op de nek zitten. Iets wat ik helemaal geweldig vond! Het is zo' n groot beest en je kan de passen goed voelen, evenals de oren die dicht naar achter duwde. Als ik wankelde dan kneep hij ze nog harder dicht. Alsof hij me wilde beschermen. Het was echt een prachtig beest en super om de tocht vanaf de nek te beleven. Toen we terug waren hebben we de olifant nog bananen gevoerd. Daarna zijn we met een bootje naar de overkant gegaan om naar een baby olifantje te kijken. Erg lief! Vervolgens gingen we met het bootje door naar de Tad Sea waterval. Deze waterval was heel erg helder en we konden lekker in het koele water zwemmen. We sloten de middag af bij het resort met een lunch met uitzicht over de rivier. Het was een bijzondere dag die ik nooit zal vergeten... We hebben verder in Luang Prabang nog een uitzichtpunt beklommen, zijn naar de oudste tempel geweest en hebben de rest van onze reis gepland en tickets geboekt. De laatste dag zijn we nog een keer samen naar de Tad Sea waterval gegaan en hebben hier weer gezwommen. Helaas was er ook wat regen en hebben we het s'middags rustig aan gedaan. Op zich niet heel erg, want vandaag was het een bochtige en vermoeiende dag. Via allerlei slingerdeslang-weggetjes zijn we (wederom in record-tempo) door de bergen naar Phonsavan gebracht. Het uitzicht onderweg was door de rijstvelden, bergen en rust erg mooi. Het is opvallend dat Laos zo dunbevolkt is en op sommige plekken kom je niemand tegen. Wij zullen in ieder geval nog 1 dag van Laos genieten. Daaarna gaan we door naar Vietnam